Gabriel (18) switchte na het 5de jaar secundair onderwijs naar het volwassenenonderwijs. Een heel doordachte keuze om gerichter te leren én meer tijd te kunnen steken in zijn bedrijf. Ondertussen heeft hij zijn certificaat van Crossmedia assistent en zijn diploma secundair onderwijs op zak.

 Gabriel weet erg goed wat hij wil: zijn diploma secundair onderwijs behalen en anderzijds ook echt bijleren.

 Gabriel: “De lessen in het secundair onderwijs vond ik niet zo duidelijk en interessant. De tijd daar duurde erg lang en ik had niet het gevoel dat ik iets bijleerde. Ik was wel geslaagd voor alle taken en examens in het 5de jaar van het secundair onderwijs. Na dat 5de jaar besloot ik via het volwassenenonderwijs de opleiding ‘Crossmedia assistent’ te volgen.”

In het volwassenenonderwijs volg je les per module en heb je dus meer flexibiliteit om een opleiding te combineren met een gezin, een hobby of werk. Gabriel wou zo snel mogelijk een eigen bedrijf starten en dat combineren met zijn studies.

Gabriel: “De voorbije jaren heb ik heel wat boeken gelezen over investeringen. Samen met een vriend verdiepte ik me in aandelen. Toen ik 18 jaar werd, wilde ik meteen een bedrijf starten. In het volwassenenonderwijs kon ik meer tijd vrijmaken voor mijn bedrijf. Om mijn diploma secundair onderwijs te behalen, moest ik een beroepsgerichte opleiding, Crossmedia assistent in mijn geval, combineren met de opleiding Aanvullende algemene vorming. Ik kreeg van 8 vakken vrijstellingen, waaronder Nederlands, Engels, wiskunde enz. Sommige andere vakken studeerde ik via zelfstudie en daarvan legde ik examens af via de Examencommissie. De andere vakken volgde ik ook via GO! CVO Antwerpen.”

In de opleiding Crossmedia assistent leer je video’s, webtoepassingen, beelden, illustraties, animatie en online media ontwikkelen en bewerken. Je krijgt een stevige basisopleiding en leert de nieuwste technieken. Je eindigt je opleiding met een eigen multimediaal project.

Gabriel: “De opleiding Crossmedia assistent leek me heel zinvol om mijn bedrijf te laten groeien in de advertentiewereld. Tijdens de opleiding leerden we goede foto’s en videobeelden maken. Ook bewerken en Photoshop kwamen aan bod. Ik kan de opleiding zeker aanraden. Ik ben heel trots op mijn projecten. Ik heb echt het gevoel dat ik er mijn creatieve en analytische skills in kon tonen. Ik heb geleerd hoe ik clips kan editen, muziek moet toevoegen enz. En ik leerde hoe je de aandacht van mensen langer kan vasthouden. Dat paste ik toe op mijn eigen clips. Vroeger hadden de clips zo’n 200 views, tegenover 1000 views nu.”

Gabriel had veel aan de inhoud van de opleiding. Bovendien scherpte de opleiding ook zijn sociale vaardigheden aan.

Gabriel: “In groepswerken draagt iedereen wel iets bij met zijn eigen talenten. Ik vond het inspirerend om te zien hoe ieders vaardigheden binnen het team samen kwamen. Je leert omgaan met andere mensen, los van religie, karakter enz. Zo leer je van elkaar. Het was ook een kans om je doorzettingsvermogen te tonen.”

Gabriel volgde vooral afstandslessen. Dat vond hij heel aangenaam.

Gabriel: “Je leert hetzelfde als in de klas, maar je spaart de verplaatstingstijd uit. Bij de online cursussen kregen we ook veel uitleg en feedback.  De lessen daarna, waaronder, ‘Maatschappij, Cultuur & Samenleving’, volgde ik in contactonderwijs op school. In die lessen moesten we ook vaak met elkaar discussiëren. De taken konden we op eigen tempo thuis afmaken. We konden er ook voor een stuk in de klas aan werken. Zo kon de leraar meteen feedback geven. In het volwassenenonderwijs kan je ook kiezen voor een opleiding waarin je geen Frans krijgt, dat vond ik ook een voordeel.”

Ook over de leraren was hij heel tevreden.

Gabriel: ”De leraren hebben een passie voor het lesgeven, dat zie je. Ze hebben veel ervaring en willen je graag helpen. Het is een mooie kans om van anderen te leren. Ze reageren snel op e-mails. Door hun ondersteuning heb ik nieuwe kansen voor mezelf ontwikkeld. Via al de leerhulpmiddelen en online cursistenplatform verdiepte ik me verder om complexe onderwerpen aan te pakken zoals Photoshop en programmeren.”

Gabriel is blij met zijn keuze om via het volwassenenonderwijs zijn diploma te behalen.

Gabriel: “Het voordeel is dat ik al kon werken terwijl ik nog studeerde. Ik behaalde zo iets later mijn diploma dan mijn klasgenoten uit het secundair onderwijs. Maar ik heb het gevoel dat ik wel meer geleerd heb op die manier. Ik kon de modules en mijn taken flexibel plannen, waardoor ik voldoede ruimte had voor mijn eigen bedrijfje. Ik vind het belangrijk voor mezelf dat ik ook al wat gewerkt heb en geleerd heb hoe ik best met mensen omga voor ik ga studeren aan de universiteit. Ik wil zeker ook eerst voor een groter bedrijf werken en zo ervaring opdoen en netwerken. Mijn doel is om te blijven bijleren en de wereld wat beter te maken. Ik wil graag nog Financial Advice gaan studeren aan de universiteit en uiteindelijk mijn eigen investeringsbedrijf oprichten.”

Scroll naar boven